Hjelm må alltid brukes, men i tillegg så er det viktig å beskytte resten av kroppen. Hansker på hender, jakke og bukse med beskyttelse på utsatte plasser, og sko som støtter ankel og fot.

Men, hvorfor bruke det tenker mange, det skjer ikke meg noe!!

Hjelm er påbudt å bruke, det er også den viktigste beskyttelsen man har. Det holder ikke bare å bruke pappas gamle hjelm som har ligget i garasjen de siste 10 årene. Det burde heller ikke benyttes hjelmer som er kjøpt brukt eller følger med kjøretøyet, man vet ikke hva hjelmen har vært med på av uhell, eller hvor gammel den er.

Hvorfor er dette viktig?

For at hjelmen skal gi optimal beskyttelse er det viktig at den passer godt på hode, den skal sitte godt i kinnene, men heller ikke klemme ved tinningen. Hjelmen er også en ”forbruksvare”. Mister man hjelmen i bakken, kan isoporen inni gå i stykker. Dette er ikke lett å oppdage og behøver heller ikke være synlig. Det behøver heller ikke syntes utenpå hjelmen at den er ødelagt innvendig. Isoporen blir også sprø med tiden. Hvor fort en hjelm burde byttes ut, kommer litt an på bruken. Sol, regn, svette osv. sliter på hjelmen.

Hansker er noe alle som er ute i trafikken burde ha på seg. Grunnen til dette er at hvis uhellet skulle være ute, er hendene det første du tar deg imot med. Det trenger ikke være høye hastigheter før et uhell kan pådra store skader på hendene. I tillegg kan man ha hansker som er varme og vanntette, som holder deg tørr og varm på hendene.

Jakke er ikke påbudt, det er heller ikke så vanlig å se på moped. På 125 cc er det mye mer vanlig å se dem med kjørejakke. Og på tung sykkel kjører "alle" med det hele tiden. Jakken beskytter deg mot skli- og slag skader. I en kjørejakke er det beskyttere i skuldre og albuer. Disse områdene er utsatt ved et uhell, du tar deg imot og du kan lett forhindre skader ved å bruke en jakke med beskyttere. I tillegg er de fleste jakker vanntette, og beskytter deg mot vær og vind. Stoffet i en kjørejakke er også forsterket i sømmer og stoff.

Ryggskinne er til for å beskytte ryggen. Det finnes flere typer ryggskinner, det er en type som man spenner direkte på ryggen. I de fleste jakker er det rom som man kan legge en ryggskinne inn i. Da sitter den inni jakken hele tiden, dette gjør at man alltid har ryggskinnen på seg. De ryggskinnene som man spenner direkte på ryggen, sitter nærmere og gir bedre beskyttelse på ryggen. Hva man velger kommer litt an på bruken.

Bukse er heller ikke påbudt. Den er heller ikke så vanlig å se på de lettere kjøretøyene, men på tung sykkel er det veldig vanlig. På samme måte som jakken beskytter den deg og er også forsterket. En kjørebukse har beskyttere i hofter og knær, som er de utsatte punktene på beina.  Den beskytter også mot skliskader. Man kan fint ha kjørebuksen over vanlig klær, når du kjører. Når man kjører lengre turer, er det en fordel og enten ha ull eller syntetisk tøy under både jakken og buksen. Dette gir en mye bedre komfort, og blir heller ikke klamt som for eksempel bomull gjør. Den beskytter også mot vær, vind og skitt som kommer fra veien.

Det finnes også en type kjørebukse som ser ut som olabukser, i de fleste av disse går det an å sette inn slag beskyttere. Disse er forsterket med kevlar innvendig, som beskytter mot skliskader. Det er et godt alternativ mot en vanlig olabukse, noe vi fraråder sterkt mot å kjøre i. Det trengs ikke høy hastighet før olabuksen kan gjøre stor skade. Hvis man er uheldig og sklir bortover asfalten, vil olabuksen kunne flette seg inn i sårene. Noe som gjør skaden værre.

Sko er til for å beskytte anklene. Det finnes mange forskjellige typer sko, som varierer i forhold til type kjøring og behov.

Hva man velger å bruke av kjøreutstyr kommer an på hva man skal kjøre, hvor langt man skal kjøre og type veier. Det er et valg opp til den enkelte. Men for å være optimalt beskyttet er det viktig å kle seg opp fra topp til tå.

Hvis først uhellet er ute så er det lett å unngå de største skadene ved å bruke riktig beskyttelses utstyr.